PLA D’URGELL

Aprofitant el desconfinament comarcal i gràcies a la revista Descobrir anem a passar el cap de setmana a la comarca del Pla d’Urgell. Concretament ens dirigim a l’Estany d’Ivars i Vila-Sana i quina gran descoberta!!!!!

Situat entre els municipis d’Ivars i Vila-Sana i enmig d’una zona plena de camps i conreus i arbres fruiters trobem l’estany interior amb una superfície més extensa de Catalunya que es va tornar a recuperar l’any 2005, ja que s’havia dessecat anteriorment.

En primer lloc anem en bicicleta des de l’Estany al poble d’Ivars que està a uns 15 minuts i on veiem un paisatge ple de perers i ametllers.

Quan tornem de nou cap a l’estany, fem la ruta circular de 5,5 Kms en bicicleta al voltant de l’estany i ens anem parant als diferents miradors i aguaits i llegint la interessant informació dels diferents plafons. Una zona tranquil·la i sorprenent que la gaudim molt.

L’Estany d’Ivars i Vila-sana acull a una gran diversitat biològica. Destaquem les més de 250 espècies d’ocells, i que es poden contemplar des de diferents punts del voltant de l’estany i zones de guaita. I a banda de les aus, també cal destacar la diversitat de mamífers, entre ells la llúdriga, i algunes espècies d’amfibis i rèptils.

El diumenge anem a Sidamon, un poble molt tranquil que està a 20′ en cotxe des de l’Estany, direcció Bell-lloc i des d’on fem el 100 cims de la comarca.

El cim és la Fita Alta, de 289 metres, una caminada fàcil d’uns 5kms. Passem per camps, granges, pel pantà de Sidamon i arribem a dalt del turó des d’on es divisa tota la Plana de l’Urgell i les serralades d’Ensija i del Pre-Pirrineu meridional al fons. Un bon mirador!

La ruta també ens fa passar per un Observatori construït per la Guerra Civil.